Administrația publică orădeană a lansat, în toamna anului trecut, platforma digital.oradea.ro, prin intermediul căreia cetățenii pot să depună cereri și reclamații/petiții, să facă plăți online, să își înregistreze documente și chiar să se înscrie în audiențe.
Spre deosebire de ghișeul online, secțiune disponibilă pe site-ul instituției – www.oradea.ro, pentru utilizarea acestei platforme este necesară crearea unui cont cu datele personale și încărcarea unei copii după cartea de identitate, iar ulterior autentificarea se va face cu user și parolă.
„Spre exemplu, un orădean poate să-și plătească impozitele și taxele, amenzile contravenționale, abonamentele de parcare sau alte taxe. De asemenea, se pot depune cereri pentru urbanism/construcții, drumuri publice/ avize spații verzi, transport, locuințe, registrul agricol, avize/autorizații comercializare, patrimoniu, informații publice și petiții”, menţionează Primăria Oradea, precizând că există servicii disponibile fără cont de utilizator: „Cerere informații de interes public L544/2001”, „Sesizare/ reclamație/ petiție” și „Înscriere în audiență”.
Servicii oferite de platforma Digital Oradea
În acest moment, următoarele fluxuri sunt disponibile, urmând să fie adăugate pe parcurs și altele: Adeverință de intravilan/extravilan; Înregistrare de cont lunar pentru taxa de promovare turistică; Radiere vehicule lente/mopede; Comunicare privind începerea execuției lucrărilor; Eliberare Certificat de nomenclatură stradală și adresă; Sesizare/ reclamație/ petiție; Eliberare duplicate/copii documente din arhivă; Înregistrarea în evidența fiscală a mijloacelor de transport PJ; Înscriere în audiență; Înregistrarea în evidența fiscală a clădirilor PJ; Înregistrarea în evidența fiscală a terenurilor PJ; Adeverința rol fiscal PJ (bunuri impozabile); Adeverința rol fiscal PF (bunuri impozabile); Înregistrarea în evidența fiscală a clădirilor PF; Înregistrarea în evidența fiscală a terenurilor PF; Avizare comercializare (temporară) obiecte specifice sărbătorilor de iarnă/primăvară (Licitație); Eliberare carnet de comercializare; Eliberare atestat de producător și carnet de comercializare; Eliberarea copiilor planurilor parcelare conform cu originalul; Eliberare adeverință Sit Arheologic; Înregistrarea în registrul agricol a contractelor de arendă; Eliberare adeverință cu suprafața de teren deținută pentru APIA; Adeverință Rol agricol.
Principii cheie
Digitalizarea serviciilor publice în cadrul acestui proiect urmărește următoarele principii cheie: reducerea timpului de livrare a serviciului public de către cetățeni; reducerea numărului de participanți la proces – implicarea în cadrul procesului doar a participanților care aduc valoare adăugată procesului, respectiv implicarea participanților care, prin prisma rolului și/sau informațiilor pe care le furnizează, pot influența livrarea serviciului public; digital în mod implicit – design de servicii publice care sunt simplu de utilizat de către toată lumea și se bazează pe tehnologii digitale. Pentru persoanele care nu au acces la sisteme digitale, Primăria Municipiului Oradea va oferi suport; abordare focalizată pe cetățean: dezvoltarea de servicii publice mai bune, care să deservească nevoile oamenilor și care sunt facile a fi utilizate; simplificarea procedurilor – reducerea numărului de interacțiuni dintre cetățean și administrația publică, în vederea obținerii serviciului public; o singură dată – presupune ca o informație existentă deja în cadrul administrației publice locale să aibă un singur compartiment responsabil și să fie accesată în mod direct de către alte compartimente, fără a fi necesară implicarea cetățeanului; reducerea costurilor administrative.
Platforma a fost realizată în cadrul proiectului „Soluţii informatice integrate pentru simplificarea procedurilor administrative și reducerea birocraţiei la nivelul Municipiului Oradea”, finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.