Bienala de Artă Decorativă ARTEFECT are scopul de a promova arta decorativă românească, dar și valorificarea potențialul creator al artiștilor din România.
„Oradea devine capitala temporară, dar cu bătaie lungă, a artei decorative românești. Tot ce este aici este o arhitectură a gândului, este un proiect, un concept înainte de a fi un artefact. Zona aceasta a artelor decorative a născut o problematică, fiind o interfață între ceea ce numim ornament și ceva care vine peste o structură și îi dă o savoare aparte și un sens, un polisemantism… Artele decorative nu sunt doar decorative. Sigur că ar putea fi, ele sunt o interfață către lumea simbolului, către lumea sacră. Această expoziție poate fi citită în proximitatea unui limbaj sacru, iar acest lucru cred că ne va umple de mulțumire sufletele. Această expoziție vine să ne amintească că acest limbaj sacru nu s-a pierdut, e ca o șoaptă, e ca o soto voce…”, au fost cuvintele de deschidere ale criticului de artă Ramona Novicov.
Peste 150 de artiști pot fi admirate la Muzeul Țării Crișurilor, dar și la Galeriile Reperaj din Cetatea Oradea. Vernisajul a avut loc vineri și a fost prilej de a dezvălui publicului lucrări de tapiserie, broderie, tehnici mixte, sticlă, metal, ceramică sau porțelan. Acestea subliniază consistența mesajului artistic și expresivitatea decorativă a limbajului plastic, ca o forță dominantă a creației artistice românești.
Evenimentul de anvergură națională e organizat de Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal, Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea, în parteneriat cu Universitatea Națională de Arte, București, Universitatea din Oradea-Facultatea de Arte, Uniunea Artiștilor Plastici din România, Uniunea Artiștilor Plastici-Filiala Oradea și Direcția Județeană pentru Cultură Bihor.„Datorat numărului mare de artiști înscriși -155, evenimentul de la Muzeul Țării Crișurilor, găzduit în două spații de expunere – Muzeul Țării Crișurilor și Galeriile de Artă Reperaj – Cetate Oradea, este cu atât mai important, cu cât generează un dialog vizual deschis și interesant, cu exprimări plastice care alcătuiesc o suită de creații definitorii ale câtorva tendințe, orientări estetice și stilistice actuale, subliniind o dată în plus meritul școlii românești de artă decorativă”, afirmă inițiatorul și curatorul acestei expoziții, Adina Rentea, fost director al Muzeului Național Cotroceni, dar și la Palatul Primăverii
Curatorul a mărturisit că și-a dorit foarte mult împlinirea acestui demers şi a reuşit!