Sfântul Porfirie Kafsokalivitul (1906-1991) spunea: Biserica Ortodoxă este ca o cloșcă. Acoperă cu aripile ei pui de toate culorile: albi, negri sau galbeni.
Ce pot face oamenii politici? Ei sunt împietriți în patimile lor. Când omul nu se poate ajuta pe sine, cum îi va putea ajuta pe alții? Noi suntem vinovați de această situație. Dacă am fi adevărați creștini, am putea trimite în parlament, nu un partid creștin, ci deputați creștini, și lucrurile ar fi altfel.
În Săptămâna Patimilor, a fost lansată ideea vehiculată de către Teodor Baconschi și Adrian Papahagi care au cerut, prin postări pe rețelele sociale, ca BOR să celebreze Paștele odată cu catolicii și protestanții.
”Decalajul pascal dintre ortodocși și restul lumii creștine pare o relicvă a Războiului rece. Popoarele ortodoxe, eliberate de comunism, au tot cerut ierarhiilor sincronizarea calendarului, fără rezultat. Culmea e că BOR nu e pe stil vechi, deci ar putea celebra Paștele odată cu catolicii și protestanții (cum fac ortodocșii din Finlanda și Estonia). Cu toate astea, mergem cu rușii – și calendarul lor iulian, neîndreptat. Adică taman cu cei care au sabotat unitatea panortodoxă atât prin războiul inter-ortodox din Ucraina, cât și prin neparticiparea arogantă la Sinodul din Creta (2016)”, a scris Baconschi.
Pe de altă parte, Adrian Papahagi a anunțat că va cere organelor colective de conducere ale BOR modificarea datei sărbătorii pascale, spunând că actuala decalare e o problemă pentru românii din diasporă, care nu pot beneficia de zilele libere acordate de paștele catolic.
Așadar, avem de-a face o inițiativă a unor oameni politici care s-au gândit ce ar putea face pentru ca românii să-și organizeze cât mai bine petrecerile. Dacă despre Teodor Baconschi am aflat în perioada regimului Băsescu că doarme cu poza Elenei Udrea sub pernă și cu greu poate face față farmecelor feminine ale acesteia, recunosc faptul că despre Adrian Papahagi nu știam mare lucru, însă cea mai mare sursă de informații publice de pe net, și anume Wikipedia, mi-a spulberat misterul.
Astfel, am aflat despre Adrian Papahagi că este un filolog și eseist român. În 2010, în timpul ministrului Teodor Baconschi, a devenit consilier în Ministerul Afacerilor Externe, vicepreședinte al Fundației Creștin-Democrate și director adjunct al Institutului de Studii Populare. În timpul celei de-a doua suspendări a președintelui Traian Băsescu, din vara anului 2012, a fost unul dintre criticii vocali ai USL. A candidat din partea ARD la alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012, într-un colegiu din județul Cluj, fiind susținut de personalități ale PD-L, precum Monica Macovei și Cristian Preda. Printre proiectele sale se numărau reforma constituțională, regionalizarea și reforma sistemului de învățământ. În ciuda obținerii uni procent mai mare decât media națională a Alianței România Dreaptă, Papahagi nu a dobândit un mandat de deputat la redistribuire.
La începutul lui octombrie 2012 și-a atras critici în urma unei afirmații considerate rasiste. Scriind pe Facebook despre cooptarea lui Remus Cernea la Palatul Victoria, care ar fi fost „o victorie pentru ateismul militant”, în condițiile în care acesta declarase că „România va fi cu adevărat liberă și democratică atunci când va avea președinte o femeie rromă, lesbiană și atee”, Papahagi a încheiat cu: „La urma urmei, dacă am ajuns să avem un premier plagiator, pucist și cheguevarist, de ce n-am avea în scurtă vreme o președintă romă, lesbiană și atee?”
În replică, politologul Alina Mungiu-Pippidi a scris un comentariu acid pe portalul România Curată: „La sfârșit, poate din fetele alea fraiere care s-au dus să pună osul pe la Partidul Noua Republică pentru a-i băga în parlament pe masculii ăștia (Teodor Baconschi și Papahagi, n.m.), le explică atunci când îi prinde pe acolo că nu e o alegere să fii femeie, romă și nici măcar lesbiană, cum cred ei în ignoranța lor, dar e o alegere să fii plagiator, antisemit, legionar, teolog sau rasist.” După ce în ianuarie 2014, a fondat împreună cu alți politicieni Partidul Mișcarea Populară, pe 17 februarie 2014, Adrian Papahagi a anunțat că se retrage din politică din motive personale. În martie 2015, a lansat împreună cu Monica Macovei un nou partid politic, M10. Conform lui Papahagi, M10 este un partid „anticorupție, favorabil unui stat minimal, anti-sistem”.
Așadar, curiozitatea mi-a fost satisfăcută de către platforma Wikipedia cu privire la persoana lui Adrian Papahagi și, așa cum spunea Sfântul Porfirie Kafsokalivitul, demersul său privind eliminarea decalajului pascal, este manifestarea tipică al unui om politic împietrit în patima sa de afirmare. Și cum inițiativele pertinente sunt și greu de promovat și greu de susținut, revelația creatoare l-a călăuzit către o inițiativă care se înscrie în registrul progresismului. Dacă pot înțelege demersul omului politic până la un anumit punct, nu pot înțelege vehemența cu care Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, a atacat declarațiile făcute de ÎPS Teodosie față de inițiativa aceasta de unificare pascală.
Pe lângă termenii foarte duri cu care fost catalogat Episcopul Tomisului și care nu se circumscriu unui comportament demn de o Săptămână a Patimilor, Vasile Bănescu a uitat să ne spună dacă declarațiile sale reprezintă punctul de vedere al Bisericii Ortodoxe Române sau reprezintă opinia sa personală cu privire la acest subiect. În cel din urmă caz, consider că domnului Vasile Bănescu, în virtutea funcției pe care o deține, îi incumbă și o obligație de rezervă cu privire la anumite aspecte supuse dezbaterii publice, iar dacă aceasta este poziția BOR față de acest subiect, acest lucru ar trebui precizat. Cel mai probabil, tăcerea Patriarhului României cu privire la acest subiect face parte din registrul respectului pe care BOR îl acordă acestei perioade și cu care fiecare ortodox adevărat a fost obișnuit de secole. Pentru mulți români, Paștele este demonstrația pe care ne-o face Dumnezeu că viața este esențial spirituală și nesfârșită, iar această demonstrație nu poate face obiectul unor discuții progresiste, inițiate de către oameni politici dornici de afirmare.
Urmare a declarației Arhiepiscopului Tomisului, IPS Teodosie: „Au catolicii Sfântă Lumină? N-au. Nu vreau să-i judec, doar îi compătimesc”, eu spun doar că Ortodoxia a început acolo unde multe religii s-au terminat … odată cu lumina.
Sărbători fericite și pline de Lumină Sfântă să avem cu toții!