Consiliul Județean Bihor a aprobat în ședința extraordinară de marți, 8 noiembrie, modificările la traseului Drumului Expres Arad – Oradea.
Traseul final a fost stabilit în urma unei analize multicriteriale care a evaluat patru variante. Conform documentației, cel mai mare punctaj a fost obținut de varianta de traseu ,,ALTERNATIVA 4” (marcată pe hartă cu ALBASTRU), după o comparație a scenariilor propuse din punct de vedere tehnic, economic, financiar al sustenabilității și riscurilor.
Conform studiului de fezabilitate, traseul ALTERNATIVA 4 are o lungime de 120,1 kilometri cu o viteză de proiectare de 140 km/h.
În Bihor, drumul Expres Arad – Oradea începe din sud-estul localității Oradea, din drumul de legatură Centura Oradea – A3, aflat în faza de execuție, și se desfășoară spre sud, ocolind localitatea Livada de Bihor pe partea de est.
Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a prezentat câteva dintre modificările aduse proiectului: „Pe parcursul derulării studiului de fezabilitate, am optimizat acest proiect. S-au schimbat ușor traseele în zona Municipiului Arad pentru că urmează să se facă o joncțiune cu Centura Arad în zona de nord. De asemenea, a fost o modificare la Salonta, prin aparțiția legăturii dintre Salonta și Békéscsaba pe profil de drum expres. Prin urmare, a apărut o porțiune nouă de 7 kilometri. Toate aceste modificări de trasee au acordul autorităților locale și al partenerilor noștri.”
Alte modificări de pe teritoriul județului Bihor sunt la Salonta, unde se va realiza un acces rutier sub forma unei centuri ocolitoare a municipiului, și cea de pe teritoriul Municipiului Oradea, unde va fi construit cel mai important nod rutier al reședinței de județ.
„Inițial, conectarea Drumului Expres Arad – Oradea la drumul de legătură dintre Centura Oradea și Autostrada Transilvania se făcea printr-un sens giratoriu în spatele Gării Ioșia. Față de o singură girație prevăzută la km 3 pe drumul de legătură cu A3, avem o soluție de trafic care înseamnă bretele conectoare, pasaje supraterane sau subterane, în așa fel încât conectarea dintre cele două drumuri expres să se facă doar prin mers înainte sau bandă de viraj dreapta, iar accesarea dinspre Oradea și dinspre Sântandrei dinspre Centura Sântandrei să se facă tot cu bretele de viraj dreapta și cu pasaje, în așa fel încât să nu avem o congestie în această intersecție care va fi, începând de peste doi ani, cel mai important nod rutier al Municipiului Oradea și al județului Bihor,” a mai declarat Ilie Bolojan.
Referitor la conexiunea cu căile rutiere existente, au fost considerate un număr de 12 noduri rutiere dispuse în județele Arad și Bihor. Traseul prevede, de asemenea, construirea a 75 de poduri și pasaje.
Modficările vor fi trimise spre avizare comisiilor de specialitate din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerului Transporturilor. Studiul de fezabilitate ar urma să fie finalizat în luna decembrie.