Mircea Diaconu este convins că Viorica Vodă, atunci când a reclamat hărțuirea sexuală, s-a lăsat inspirată de moda de la Hollywood, bagatelizând discursul partenerei sale de filmare din Filantropica.Mircea Diaconu, reacție de necrezut după ce Viorica Vodă, colega lui din Filantropica, a vorbit despre hărțuirea sexuală
După ce, pe scena de la Gala Gopo, actrița Viorica Vodă din Filantropica a vorbit despre hărțuirea sexuală, Mircea Diaconu colegul ei din film, alături de care a și filmat scene considerate fierbinți la acea vreme, a avut un discurs incredibil. Pentru Actorul a explicat că hărțuirea sexuală este de fapt un amantlâc, că este o modă hollywoodiană și că este normală ca fenomen intrisec lumii teatrului și filmului. Că este… o bârfă de cabină.
Mircea Diaconu, reacție neașteptată după dezvăluirile de hărțuire sexuală făcute de Viorica Vodă: „Eu știam că asta se numește bârfă de culise, amantlâc, inclus fenomenului teatral”
Mircea Diaconu a vorbit despre fenomenul hărțuirii sexuale și despre cazul reclamat de actrița Viorica Vodă, convins fiind că totul ține de moda de la Hollywood, de fenomenul #Metoo și că așa ceva nu se întâmplă în România.
„La Gala Gopo s-au dat premii, lucruri incomparabil mai interesante despre subiectul despre care mă întrebați. Nu am știu nimic, atunci am aflat, de aia m-am și mirat, toată lumea m-a surprins cum mă miram. Au trecut totuși 20 de ani de atunci… Hai să vă explic cum văd eu lucrurile. Vorbim de hărțuire din clipa în care la Hollywwod a fost un succes mondial. Totul a plecat de acolo. Eu știam că asta se numește bârfă de culise, amantlâc, inclus fenomenului teatral. S-au scris cărți despre primadone care făceau carieră în felul acesta”, a declarat Mircea Diaconu, cel care a jucat în Filantropica alături de Viorica Vodă, sub bagheta reputatului regizor Nae Caranfil.
Mircea Diaconu: „Sunt lucruri de genul ăsta”
Mai mult chiar, Mircea Diaconu, fără să ascundă vreo secundă că a văzut, de-a lungul timpului, momente în care relațiile intime din lumea filmului au adus celebritatea unor sau altora, a și explicat cum crede el că stau lucrurile.
„Eu, intrând în profesie acum vreo 50 și ceva de ani, am perceput acest lucru ca fiind ceva de cabină. De exemplu, se povestea de doamna Bulandra… Erau bârfe de cabină. Se zicea `Uite, ăla a fost amantul doamnei Bulandra`. Sunt lucruri de genul ăsta. La americani, când s-a început cu povestea cu #Metoo ăla, a devenit hărțuire. Altfel este o formă de amantlâc, inclusă profesiei. Acum, nu știu foarte exact, pentru că sunt cazuri și cazuri… În tot ce am văzut de-a lungul a zeci de ani au fost cariere care s-au bazat pe genul ăsta, dar au fost și de-o parte și de cealaltă. Ori hărțuirea, așa cum vine ea ca produs Hollywood, este făcută de regizor, de producători, de directori, cei care contează nu de actori. Actorii nu contează”, a mai explicat Mircea Diaconu.
Mircea Diaconu, coleg cu Viorica Vodă în Filantropica: „Să faci din asta o problemă, zic eu, nu este cazul”
Mărturia făcută de Viorica Vodă pe scena de la Gala Premiilor Gopo este văzută de Mircea Diaconu ca fiind una care nu își avea rostul. Ba chiar, consideră el, este o modă importată și care nu este una de bun augur pentru lumea scenei din România.
„Au fost băieți care au devenit celebri, care au făcut cariere mari și are au început pe lângă o doamnă, din profesie, ceva mai în vârstă și mai dispusă, înțelegeți ce vreau să spun. În toate sensurile funcționează asta. Dar să faci din asta o problemă, zic eu, nu este cazul. Lumea teatrală și cinematografică s-a descurcat foarte bine, zic eu, până să înceapă nebunia asta din America. Care a plecat ca o modă”, spune Mircea Diaconu.
Ba chiar, a mai explicat el, este convins că totul este o exagerare. Iar drept exemplu folosește cazuri de la Parlamentul European, din perioada în care actorul era europarlamentar. „Și, credeți-mă, am văzut-o și eu. Eram la Parlamentul European și acolo a venit ca un val, pur și simplu. Erau niște doamne care ziceau că au fost hărțuite, pe funcții, pentru parlament, pentru comisii. Dă-o naibii de treabă, nici chiar așa!”, spune Mircea Diaconu.
Mircea Diaconu, despre hărțuirea sexuală: „Nu e românească povestea asta”
Mircea Diaconu a continuat cu explicațiile pe care le dă în legătura cu hărțuirea sexuală, actorul dând exemple din cariera de succes pe care a avut-o. Ba chiar, susține el, ideea de hărțuire este supraestimată, convins fiind că este vorba doar de relații liber consimțite, chiar normale.
„Să mă ierte Dumnezeu, dar, credeți-mă, la câte filme am făcut, la o mare parte dintre ele, partenera mea de film era amanta regizorului. Care e problema? Pe de altă parte, când doi oameni au o relație amoroasă, lasă-i naibii, pardon de expresie, în pace!
Să luăm o carieră a unei doamne sau a unui domn și hai să ne dăm seama câte roluri s-au făcut pe baza genului ăsta de hărțuire… Păi dacă este hărțuire, trebuie să fie și roluri multe. (…) Nu e românească povestea asta și nu e cazul să fie…”, mai spune Mircea Diaconu.
„La mine a fost invers. Au fost domnișoare care mă preferau”
E adevărat, mai precizează el, nu a fost niciodată în poziția de a fi hărțuit. Sau, cum definește actorul, de a primi un rol pentru calitatea de amant. „Eu nu am fost în cazul ăsta. Eu aveam 21 de ani când domnul Ciulei însuși m-a chemat la direcție, la cabină la dânsul și mi-a dat un text de spectacol și m-a rugat să intru într-un spectacol.
Și din clipa aia am devenit membru al trupei teatrului Bulandra. La mine a fost invers. Au fost domnișoare care mă preferau, dar aveam atâta treabă că nu era timp. M-am lăsat hărțuit, că veni vorba, dar eram foarte tânăr, eram neînsurat…”, mai glumește Mircea Diaconu.
De la ce a pornit scandalul cu Viorca Vodă? Varianta Mircea Diaconu
Mircea Diaconu este convins că în spatele declarațiilor făcute de Viorica Vodă stau cu totul și cu totul alte frământări. Unele legate de viitor, de succes sau de lipsa succesului în carieră. Ba chiar, ne-a explicat el, Viorica Vodă, înainte de a urca pe scenă, era deja nervoasă din cauza unei supărări mai vechi de-ale sale.
„Toată povestea asta cu Viorica Vodă de acum două seri a început în culise. Repet, noi nu ne-am văzut de 20 de ani. Ea era foarte enervată că, mă rog, are o vârstă și ea, și nu a fost angajată niciodată, a lucrat doar pe contracte întâmplătoare sau mai mici, ăsta a fost singurul ei rol mare, restul au fost mai mici, și nu are pensie.
Zicea că nu îi consideră nimeni ani de muncă, că nu poate intra în sistemul de pensii și că are copii, și că ce se face… Nu o mai angajează nimeni, asta era enervarea ei. Aici îi dau dreptate. Termină prea mulți tineri termină facultăți de artă, sunt prea mulți…
Sunt atâtea școli de artă, de actorie, e o aberație. Evident că nu găsesc loc de muncă, unde să îi bagi pe toți? Contracte da, face unul astăzi, altul peste doi ani, dar asta nu însemnă muncă, sau serviciu, sau pensie. Iar asta este o problemă nerezolvată. Aici avea perfectă dreptate, și nu e singura care pățește așa ceva…”, spune Mircea Diaconu, încercând să pună declarațiile de hărțuire sexuală ale Vioricăi Vodă pe o frustrare mai veche de-ale actriței.
Viorica Vodă, moment de curaj pe scena premiilor Gopo! Ediția din acest an, dedicată filmului Filantropica
Viorica Vodă a reușit să șocheze lumea teatrului și filmului românesc în momentul în care a urcat pe scena de la Gala Gopo și a vorbit despre un subiect tabu: hărțuirea sexuală. Cum ediția din acest an a fost dedicată celor 20 de ani scurși de la lansarea capodoperei regizate de Nae Caranfil, Filantropica, acolo unde Viorica Vodă a jucat rolul Dianei, obiectul iubirii lui Ovidiu (profesorul interpretat de Mircea Diaconu), rol care, în fapt, dă sens scenariului, mărturia este a fost cu atât mai puternică.
„Nu eram pregătită pentru tot ce a însemnat expunere și consecințele expunerii. Am făcut psihoterapie ani de zile pentru hărțuirea sexuală din sistem, nu din afara lui. Sunt foarte mulți directori de teatru, regizori, care se pare că m-au confundat cu personajul, atât de credibilă am fost”, a spus Viorica Vodă, citată de Cultura la Dubă, moment care poate fi urmărit 4.40.00.
Reacțiile celor din jurul ei, Mircea Diaconu, Nae Caranfil, Marius Vizante și Mara Niculescu (care a fost căsătorită cu regizorul producției) au fost greu de înțeles. Dacă Mircea Diaconu s-a arătat doar surprins, Nae Caranfil nu a spus nimic nici când a ținut discursul.
În schimb, Mara Nicolescu a ținut să spună câteva cuvinte: „Îmi pare rău să aud povestea atât de tristă a Vioricăi, pe mine nu m-au confundat”. Replica a fost sinceră și imediată. „Tu erai iubita lui Nae și pe mine m-au confundat cu tine, de aceea m-au abordat”, a spus Viorica Vodă.
Poate deranjat, Marius Vizante a fost auzit și el comentând declarațiile Vioricăi Vodă: „Dar filmul reușit, totuși”.