Marele cârmaci Bolojan, maestru al improvizației, a umplut orașul de lucruri de o calitate îndoielnică, dar foarte costisitoare. Desigur, Dealul Ciuperca este cel mai celebru între mărețele realizări, el ducându-se la vale deja de două ori. Dar nici cu celebrul Pasaj Magheru, din centru, nu e mai bine.
El a fost făcut cu tone de bani și muncă grea, cu scule scumpe, sofisticate, dar cu viziune bolojenistă… Astfel, niciun autocar care ar trebui să facă legătura dintre hotelurile de pe malul Crișului Repede și centrul Oradiei, pline de turiști, nu pot trece prin acest pasaj, din cauza înălțimii de numai 3,40 m. Și nu numai autocarele. Chiar și o dubă ușoară riscă să lovească pragul de sus al intrării în pasaj și să distrugă costisitoarele panouri luminoase de la intrarea în tunel, care promovează nocturn „identitatea de brand”.
Nu de mult, unul dintre cele patru panouri a fost agățat și distrus, prilej acum de costisitoare lucrări de întreținere. Sâmbătă, 30 aprilie, pasajul este blocat pentru circulație. Primăria lămurește de ce: „Cu această ocazie, toate panourile cu denumirea pasajului (4 la număr) vor fi ridicate la o cotă superioară în vederea preîntâmpinării unor astfel de situații”.
Poanta proastă este că, în acest moment, panourile sunt la același nivel cu tavanul pasajului. Asta înseamnă că următorul ghinionist nu va mai avaria prețioasele panouri luminoase, ci vor intra cu mașina direct în betonul tavanului, distrugându-și iremediabil plafonul mașinii.
Incidentul de acum nu este unul singular. În martie 2021 s-a întâmplat unul similar, doar că din partea opusă. Din săptămânalul Bihoreanul aflăm că „șoferul unei dubiţe de 3,5 tone a intrat în pasajul subteran fără să ţină seama că aceasta (dubița – n.n.) a fost supraînălţată. Din câte am înţeles, conducătorul auto a oprit imediat ce a simţit că maşina loveşte sus, după care a dat, încet, înapoi”, a declarat viceprimarul Marcel Dragoş. Se pare că improvizația e cea care guvernează creația bolojenistă până la capăt, deoarece un martor din zonă a declarat: „Au venit ieri (n.r. marţi) nişte muncitori, nu ştiu dacă de la primărie sau de la vreo firmă care a lucrat la pasaj, şi au ridicat indicatorul de pe pasaj, pentru că era rupt de vânt. Nu ştiu de ce nu au venit să-l pună înapoi”, a susţinut cititorul. Viceprimarul Marcel Dragoş respinge, însă, această variantă. „Nici vorbă să se fi dat semnele de circulaţie jos. Vom cerceta ce s-a întâmplat”, a declarat vicele .
Pasajul Magheru, inaugurat din 11 septembrie 2020, intra deja în conștiința publică cu probleme. Un panou a fost distrus și șoferul amendat pe nedrept, pentru că improvizația, tipică Epocii Bolojan, afectase cumva și montarea indicatorului rupt de vânt.
Iată deci istoria unei lăudate realizări bolojeniste căreia i-ar mai fi trebuit numai câteva zeci de centimetri pentru a fi una bine făcută, dar care a sfârșit ca un lucru făcut de mântuială.
Doru Sicoe