Ilie Bolojan, ca prefect al județului Bihor, în urmă cu 15 ani, ieșea în evidență cu „modernizarea” de la serviciul „Pașapoarte”. De atunci încoace, modernizarea cu pricina nu a cunoscut îmbunătățiri continue, pentru că-i ce-i de stat, stă! – cum spunea regretatul George Pruteanu. Deși acum Bolojan este și mai mare șef decât atunci, el numindu-și personal prefectul, bihorenii nu-și pot primi acest banal document de călătorie internațională decât după mulți nervi, nenumărate emoții și prea multă așteptare.
Presat de opinia publică, prefectul actual al judeţului Bihor, Dumitru Ţiplea, a ținut o conferință de presă vineri, 11 martie. El a declarat că, în ultimele 10 zile, Serviciul Public Comunitar de Paşapoarte Bihor a primit aproape 3.000 de cereri pentru eliberarea documentelor de călătorie, de trei ori mai multe comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2019, înainte de pandemie, potrivit Agerpres.
Ca să se facă faţă solicitărilor, care cresc numeric de la o zi la alta, prefectul a anunţat de vineri extinderea programului de lucru al acestui serviciu, aflat în subordinea Prefecturii, de la opt la zece ore pe zi, în intervalul orar 8,30-18,30.
El a arătat că solicitările au crescut continuu din 28 februarie, de la 175 pe zi, pentru a se ajunge în 9 martie la 443 şi la 476 în 10 martie.
Potrivit prefectului, între 28 februarie şi 10 martie, Serviciul de Paşapoarte Bihor a înregistrat în total 2.945 cereri de eliberare a paşapoartelor (aproape toate de tip biometric, adică paşapoarte simple electronice), faţă de doar 1.057 solicitări în aceeaşi perioadă a anului 2019.
Pe de altă parte, dacă în anul 2019, din cele 1.057 paşapoarte, cetăţenii au ridicat efectiv 957, adică 90%, în perioada actuală au fost ridicate doar puţin peste jumătate din paşapoartele solicitate.
„Acum constatăm că deşi avem un aflux foarte mare de solicitări, jumătate din paşapoarte nu se ridică. Prin urmare, rog cetăţenii care nu şi-au ridicat documentele să vină după ele, pentru că avem un stoc foarte mare. Şi, dacă se poate, acolo unde nu este o nevoie imediată, să amâne depunerea cererii pentru că avem o resursă limitată de personal şi de cereri pe care le putem soluţiona”, a declarat prefectul.
Serviciul Public de Paşapoarte are patru ghişee şi softul permite o programare la câte şapte minute, în total 272 de cereri pe zi care pot fi procesate. Totuşi, în aceste condiţii, joi au fost procesate 524 de cereri, a mai precizat prefectul Dumitru Ţiplea.