Jurnalist american despre trenul București-Chișinău: „Parcă e ceva folosit pentru deportări în Siberia”

0
70

Chales Davis, un jurnalist american care a luat trenul București-Chișinău, relatează pentru Business Insider că acesta a părut ca un tren folosit pentru deportările în Siberia „pe vremea lui Stalin”.

Jurnalistul descrie călătoria drept o „experiență”.

„Asta au concluzionat toți cei cărora le-am povestit despre acest supliciu cauzat de faptul că am ales voluntar să petrec aproape 14 ore într-un tren care arată și se simte drept ceva care transporta dizidenții în Siberia pe vremea lui Iosif Stalin”, spune Davis despre drumul cu trenul din București la Chișinău. Interesting For You

El explică motivul pentru care a ales „acest mijloc de transport”: un bilet într-un vagon de dormit cu 4 paturi este de 5 ori mai ieftin decât un zbor cu avionul între cele două capitale.

Un tren mai vechi decât „perioada sovietică”

Davis spune că „de pe vremea sovietică” nu ilustrează o imagine tocmai corectă a trenului:

„El este, mai mult sau mai puțin, la jumătate de secol distanță de a fi nou. Este primitiv. Călătoria nu este la fel de lină cum te-ai gândi pentru un vehicul care glisează pe șine. Cumva se simte de parcă ar fi gropi”.

„Mi s-a oferit o saltea despre care ale cărei pete cu câte se spun mai puține, cu atât mai bine; o pernă; și cearșafuri cu un miros puternic de detergent, un fel de a spune că erau curate”, mai povestește jurnalistul american.

El spune însă că aceste condiții erau „în regulă”, la fel ca și baia vagonului, plângându-se însă de faptul că trenul nu avea un vagon-restaurant.

„Aduceți-vă propria mâncare și apă sau veți face foamea și setea”, subliniază el.

Ce l-a nemulțumit pe jurnalistul american

El spune că adevăratele probleme sunt lipsa intimității și că nu poți să dormi.

„Dacă, pentru a adormi, ai nevoie de liniște, pace și un pat care să nu se balanseze și zguduie violent de parcă trenul a decis să devină un Jeep off-road care traversează cel mai dificil teren din Estul Europei, nu vei avea parte de somn”, afirmă acesta.

El povestește că trenul a ajuns după miezul nopții la granița dintre România și Republica Moldova, amintind că țara noastră este membră a Uniunii Europene, în timp ce Modova nu:

„Un agent [vamal] s-a urcat în tren și a luat pașapoartele tuturor (…) I-a luat în jur de o oră să reapară cu pașapoartele. Pe el era o ștampilă proaspătă cu un tren micuț. Drăguț”.

Davis mai spune că ora trecuse între timp de 1 noaptea și că devenise încrezător că se poate culca la loc, presupunând că nu vor mai exista întreruperi înainte de Chișinău:

„Fals. Imprecis. Tocmai părăsisem România. Acum intram în Moldova. Din nou, un agent s-a urcat în tren. A întrebat: ‘De ce vii?’. S-a dat jos din tren. S-a întors după o oră”.

Schimbarea ecartamentului, alt motiv de nemulțumire

„Acum ai putea încerca să te culci la loc, dacă încă încerci să faci asta în acest tren. Glumesc doar. Acum schimbă roțile (…) Am aflat asta la puțin după ora 3 dimineața. Cum schimbă de fapt roțile? Cine știe. Era întuneric și nu sunt expert în trenuri”, relatează jurnalistul.

El spune însă că a reușit în cele din urmă să adoarmă în jurul orei 4.

„Înainte să ajungem, un bărbat m-a zgâlțâit puțin, zicându-mi să mă trezesc. Nu știu dacă era un angajat sau un alt pasager dar m-am simțit ca un adolescent trezit pentru școală. Mai erau 40 de minute până la sosire. Ce naiba?”, scrie Davis, relatând că s-a întors la somn.

Nu a fost „trenul nou”

„’Cinci minute!’. De data aceasta bărbatul care mă trezea lucra cu siguranță pentru compania feroviară și părea dezamăgit. Nu vedeam care era marea scofală – nu era capătul liniei? – dar mi-am adunat în grabă lucrurile”, relatează el.

Charles Davis spune că translatorul său care îl aștepta la Chișinău i-a spus că „credeam că acesta va fi trenul nou”.

„Nu a fost categoric trenul nou. A fost o experiență”, concluzionează jurnalistul american.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.